19.09.2013 11:00 | Lehdistötiedotteet

Helppo Nappi - läsnäoloa kuvan välityksellä

Anvian Helppo Nappi on uusi kuvapuheluihin ja muuhun yhteydenpitoon kehitetty palvelu, jota käytetään tavallisella tietokoneella. Helppo Napin suunnittelussa on lähtökohtana ollut erityisesti sosiaali- ja terveysalan tarpeet, esimerkiksi lääkärin tai hoitajan etävastaanoton järjestäminen ihmisläheisesti ja samalla tietoturvallisesti.

Palvelun yhtenä tavoitteena on tukea vanhusten asumista kotona antamalla heille mahdollisuus pitää yhteyttä hoitohenkilökuntaan kasvotusten, mutta kotoa käsin.  Samalla palvelulla he voivat soittaa kuvapuheluita myös läheisilleen ja näin lievittää yksinäisyyttä.

Nimensä mukaisesti Helppo Napin käyttö on erittäin yksinkertaista, joten se sopii myös sellaisille ihmisille, jotka eivät ole käyttäneet aiemmin tietokonetta. Siinä on isot, selkeät painikkeet, puhelun vastaanottaja löytyy helposti kuvan perusteella ja valintojen määrä on tehty mahdollisimman pieneksi.

Helppo Napin ”isiä” ovat Anvialla kehitysjohtajina työskentelevät Hannu Meriläinen ja Timo Raunio. Hannu Meriläinen kertoo että kiinnostusta palvelua kohtaan sosiaali- ja terveysalalla riittää. Ensimmäiset pilottiprojektit on jo aloitettu ja useita neuvotteluja on meneillään sekä julkisen terveydenhuollon että järjestöjen kanssa.

Hyviä kokemuksia etävastaanotoista

Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä Helppo Nappi on otettu käyttöön psykiatrian toiminta-alueella syömishäiriöyksikössä, jossa palvelu tarjoaa uuden tavan pitää yhteyttä ammattilaisen ja asiakkaan välillä. Potilastietojärjestelmäpäällikkö Markku Stenman sanoo kokemusten olevan hyviä.

”Syömishäiriöpotilaat ovat enimmäkseen nuoria, joiden on sairauden luonteen, maantieteellisten välimatkojen, tiiviiden tapaamisjärjestelyjen ja koulunkäynnin takia vaikea pitää yhteyttä lääkäreiden ja hoitajien kanssa. Nyt voidaan toisinaan korvata normaali vastaanotto kuva-, teksti- ja puheyhteyden avulla. Järjestely on rakennettu hyvin tietoturvalliseksi ja mukaan voidaan ottaa myös vanhempia, kouluterveydenhoitajia tai ravitsemustyöntekijöitä”, Stenman kertoo.

Markku Stenmanin mukaan toimintatapa on myöhemmässä vaiheessa laajennettavissa muihinkin yksiköihin. Sairaanhoitopiirin tavoitteena on lähivuosina laajemminkin panostaa voimakkaasti kansalaisen ja ammattilaisen välisiin sähköisiin yhteydenpitotapoihin.

Käytetään tavallisella tietokoneella

Helppo Nappia käytetään tietokoneella, jossa on kamera ja mikrofoni sekä laajakaistayhteys. Alkuvaiheessa palvelu toimii ainoastaan pc-tietokoneella, mutta tulossa on myös oma sovellus tablettitietokoneille. Soittaminen muille palvelun käyttäjille on ilmaista, puheluista matka- ja lankapuhelimiin veloitetaan puhelumaksu. Sovelluksen voi ladata tietokoneelleen ilmaiseksi osoitteesta www.helpponappi.fi.

”Olemme koostamassa myös valmista laitepakettia, jossa on kosketusnäytöllinen tietokone, kaiutinmikrofoni ja Helppo Nappi -sovellus asennettuna. Pakettia on tarkoitus myydä kuukausimaksullisena palveluna, joten uusien laitteiden hankkimiseen ei tarvitse investoida yhdellä kertaa”, kuvailee Hannu Meriläinen.