oma_anvia.png

Jos laajakaistassasi on häiriötä

Jos laajakaistaliittymäsi ei toimi tai pätkii, kannattaa ensin tarkistaa esimerkiksi puhelimen nettiyhteyden kautta, onko aiheesta lisätietoa häiriötiedotteissa.
Tarkista myös laitteiden kytkennät ja asetukset alla olevan tarkistuslistan avulla, ennen kuin otat yhteyttä vikapalveluumme.

Tarkista nämä, jos sinulla on ADSL-liittymä (Anvia Laajakaista)

Tulosta tai tallenna tämä tarkistuslista mahdollisia vikatilanteita varten, jolloin et pääse nettiin.

Tarkista seuraavat asiat:

  1. Ovatko kaikki kaapelit kunnolla kiinni liitännöissään?

Tarkista modeemin virtajohto, puhelinjohto (RJ11) ja Ethernet-verkkokaapeli. Mikäli käytössäsi on myös lankapuhelin, varmista, että sinulla on häiriösuodatin kytkettynä puhelinpistorasiaan.

  1. Modeemin uudelleenkäynnistys

Käynnistä modeemi uudelleen esim. irrottamalla modeemin virtajohto sähköpistorasiasta. Käynnistä modeemi uudelleen ja odota pari minuuttia kunnes modeemin valot palavat koko ajan.  

  1. Mitä valoja modeemissa palaa?

Modeemin yhteyden tila esitetään pienillä valoilla. Mikäli yhteys ei toimi vaikka kytkennät ovat oikein, voit tarkistaa vian modeemin valojen avulla. Valot on nimetty hieman eri tavalla modeemin merkistä ja mallista riippuen.

Normaalitilanteessa modeemissa palavat vähintään Power-  ja DSL/ADSL-valot . Palaako modeemin virtavalo (Power)? Jos ei, tarkista vielä, että olet kytkenyt puhelinjohdon toimivaan sähköpistorasiaan.

Seuraavaksi tarkistetaan, onko modeemi yhteydessä Anvian laajakaistaverkkoon. Tätä ilmaiseva valo on esim. DSL tai ADSL. Yleensä jatkuvasti palava valo tarkoittaa, että yhteys on kunnossa. Vilkkuva valo tarkoittaa, että modeemi hakee yhteyttä. Jos valo ei pala, modeemi ei ole yhteydessä Anvian laajakaistaverkkoon.

Yhteyden toimimattomuus voi myös johtua rikkinäisestä modeemista, puhelinjohdosta tai puhelinpistokkeesta.  Mikäli mahdollista, kokeile modeemin toimintaa toisessa puhelinpistorasiassa ja toisella puhelinjohdolla sekä toisella modeemilla. 

 

Mikäli yhteys ei toimi ja modeemin ADSL-valo palaa, soita Anvian Helpdeskiin puh (06) 106 9040 (0,90 €/min + pvm/mpm, jonotusaika on maksuton). Jos olet tarkistanut yhteyden myös toisella modeemilla ja modeemin ADSL-valo ei pala, ole yhteydessä Anvian vikailmoitukseen (06) 10019, matkapuhelimista (06) 411 4019.

Tarkista nämä, jos sinulla on kaapelilaajakaista (Anvia Laajakaista Tuhti)

Tulosta tai tallenna tämä tarkistuslista mahdollisia vikatilanteita varten, jolloin et pääse nettiin.

  1. Ovatko kaikki kaapelit kunnolla kiinni liitännöissään?

Tarkista verkkopäätteen virtajohto, antennijohto ja Ethernet-verkkokaapeli. Varmista, että antennijohto on kunnolla ruuvattu kiinni sekä verkkopäätteseen että seinäpistokkeeseen.

  1. Verkkopäätteen uudelleenkäynnistys

Sammuta verkkopääte esim. irrottamalla verkkopäätteen virtajohto sähköpistorasiasta. Käynnistä verkkopääte uudelleen ja odota pari minuuttia kunnes verkkopäätteen valot palavat koko ajan.

  1. Mitä valoja verkkopäättessä palaa?

Verkkopäätteen yhteyden tila esitetään pienillä valoilla. Mikäli yhteys ei toimi vaikka kytkennät ovat oikein, voit tarkistaa vian verkkopäätteen valojen avulla. Valot on nimetty hieman eri tavalla verkkopäätteen merkistä ja mallista riippuen.

Fritzbox-laitteissa Power /Cable palaa ja lisäksi WLAN (jos WLAN ei ole erikseen poistettu käytöstä verkkopäätteen asetuksista). Jos Power/Cable jää vilkkumaan pitkäksi aikaa (yli 30 minuuttia) uudelleenkäynnistyksen jälkeen, niin verkkopääte ei saa yhteyttä Anvian laajakaistaverkkoon.

Cisco-verkkopäätteissä Power-, DS-, US- ja Online-valot palavat kun verkkopääte on yhteydessä Anvian laajakaistaverkkoon. Verkkopäätteen käynnistysvaiheessa valojen pitäisi syttyä seuraavasti:  Power (virta), DS (saapuva kaista), US (lähtevä kaista), Online. Jos online-valo palaa, verkkopääte on löytänyt taajuuden ja saanut liikennöintiosoitteen (IP-osoite).

Ethernet-valo 10/100 pitäisi palaa, jos tietokone on kytketty verkkopääteeseen johdolla. WLAN-valo palaa, jos sitä ei ole erikseen poistettu käytöstä.

  1. Ongelmia langattomassa yhteydessä (Wlan)

Jos verkkopäätteen merkkivalot palavat normaalisti, mutta ette pääse verkkoon, yhdistäkää tietokone johdolla verkkopäätein. Tämä on hyvä testi selvittää, onko ongelma langattomassa verkossa vai laajakaistayhteydessä.

Yhteyden toimimattomuus voi myös johtua rikkinäisestä verkkopäätteestä, antennijohdosta tai antennipistokkeesta.  Mikäli mahdollista, kokeile verkkopäätteen toimintaa toisessa antennipistorasiassa ja toisella antennijohdolla sekä toisella verkkopäätteellä. Anvian myymälästä voi maksutta hakea lainaksi testiverkkopäätteen ja antennijohdon.

Mikäli yhteys ei toimi ja verkkopäätteen normaalit valot palavat, soita Anvian tekniseen tukeen puh. (06) 106 9040 (0,90 €/min + pvm/mpm, jonotusaika normaali puhelumaksu).

Jos olet tarkistanut yhteyden myös toisella verkkopäätteellä ja verkkopäätteen ADSL-valo ei pala, ole yhteydessä Anvian vikailmoitukseen (06) 10019, matkapuhelimista (06) 411 4019.

 

Isännöitsijöille ja antenniurakoitsijoille

Varmista KTV-pistorasian toimivuus kaapelilaajakaistan kanssa

Tiedoksi antenniurakoitsijoille ja Anvian alueen taloyhtiöille sekä isännöitsijöille:
Anvia on havainnut että alla näkyvät rasiat eivät ole luotettavia kaapelilaajakaistakäytössä ja varsinkin Watson-palvelun live-TV-kuvan välittämisessä. Tämäntyyppisten pistorasioiden tyypin tarkistaminen ja vaihto tulee tehdä ainoastaan ammattilaisten toimesta (sähköiskun vaara). Voit tilata pistorasian tarkistuksen ja vaihdon soittamalla Anvian asiakaspalveluun.

Huomaa että KTV-rasian korjaus väärin tehtynä(ilman mittalaitteita ja ammatillista osaamista) vaikuttaa koko KTV- ja kaapelilaajakaistaverkon toimivuuteen.

rasiat1.png

Nämä KTV-pistorasiat eivät toimi luotettavasti kaapelilaajakaistan ja varsinkaan Watson-palvelun kanssa. Nämä tunnistat punaisella ympyröidyistä teksteistä ja numeroista (APS171, APS131, Hirschmann FS-12, LARE14 tai LARE01) sekä oikean alakulman muovinen suojakuori.

rasiat2.jpg

Yllä olevat ovat myös KTV-pistorasioita, jotka saattavat aiheuttaa kaapelimodeemien pätkimis/toimivuusongelmia varsinkin Watson-palvelun TV-kuvan osalta. Ne tunnistaa siitä että niissä lukee sana APU + numeroita.

Anvian teknisen tuen yhteystiedot

Kuinka voimme palvella?

Asiakaspalvelu

(06) 411 3300

Tekninen tuki

Tekninen tuki palvelee sinua arkisin klo 8-21 ja lauantaisin klo 10-15.


Myymälöiden aukioloajat